Málnás csokis nyerstorta (liszt-, tej-, tojásmentes)
2020. június 23. írta: Anita Fazakas

Málnás csokis nyerstorta (liszt-, tej-, tojásmentes)

img_20200622_104610_saveas.jpg

Lányom 3. szülinapja alkalmából rendeztünk egy kis családi bulit. Bár a fiam kinőtte az allergiáját még sokféle allergia és érzékenység van a nagyobb családon belül, így fontos volt hogy lisztmentes, ipari cukor mentes,  édesítőszermentes, tojásmentes és tejmentes tortát készítsek. Egyetlen kategóriát ismerek, ami ezt kimeríti mind és nagyon egészséges is, s ezek a nyerstorták. Mivel nem sütjük őket, így a sok ásványi anyag és vitamin mind megmarad a tortában. Nekem allergia és érzékenység nélkül is szerelem a nyerstorta. Majdnem ipari cukor mentes is lett ez a torta, csak azért nem írtam most a címbe mert bolti keserű csokit használtam a torta 3. rétegéhez, mert lusta voltam kakaóvajból még a csokit is elkészíteni külön, de nagyon kevés ipari cukor került a tortába a keserű csokiból. Ha nagyobbak lesznek a gyerekek majd gyártok kakaóvajból és kakaóporból és mézből házi csoki pasztillákat előre és akkor az ipari cukor mentesség is teljes egészében megvalósul ebben a tortában is.

A receptet az alábbi linkről tanultam: https://bloomingnolwenn.com/no-bake-raspberry-chocolate-tart/ Kevés dolgot variáltam csak benne.

18 centiméteres formához való a recept, de a nyers torták olyan gazdagok, hogy vékony szelet is elég belőle.

3 rétegből áll a torta, az első egy mandulás-datolya alap, a középső a chia magos málnalekvár, a harmadik pedig a tejszínes-csokis réteg. Minden réteggel külön-külön hűtőbe tesszük a tortát, ahogy az a nyerstortáknál lenni szokott. Nem sütünk, hanem hűtünk :).

 

1.) Először elkészítjük a chia magos málnalekvárt, mivel azt 2 órára majd a hűtőbe kell tenni egy kis tálkában. Öntsünk recept szerint 200 gramm fagyasztott málnát egy forralóba, majd közepes lángon melegítsük. Amikor már puha a málna, nyomkodjuk szét villával és adjunk hozzá 1 evőkanál vizet, vagy 1 evőkanál almalevet és keverjük el, majd vegyük le a tűzről és adjunk a málnához 2 evőkanál chia magot és keverjük azt is jól el a málnaszószban. Öntsük át egy tálba, hagyjuk ott kihűlni, majd lefedve tegyük be 2 órára a hűtőszekrénybe, hogy teljesen felszívja a chia mag a málna levét és besűrűsödjön.

Én azt gondolom hogy a málnás réteg lehetett volna vastagabb, még jobban ellensúlyozta volna a sok csokit savanykás ízével, így legközelebb én megpróbálom a tortát nagyobb adag málnával. Én még egy pici mézet is tettem a málnába amikor hűlt, ami nincs a receptben. Egy pici méz kihozza a málna ízét. A mézet nem szabad melegíteni az ősi indiai tradíciók szerint. Tudományosan ez még nem bizonyított, de én sem nem szoktam elővigyázatosságból.

2.) Másodszor elkészítjük a mandulás-datolyás alapot. Ehhez béleljük ki előbb a 18 centiméteres tortaforma alját sütőpapírral. Vagy datolya pasztát vásárolunk, amit én paleo webshopból szoktam (500 grammosat) mert nem cukrozott, vagy próbálunk hozzáadott cukor nélküli datolyákat vásárolni, végső soron aki nem érzékeny a cukorra az bármilyen boltban kap cukrozott datolyát. 180 grammra datolyára van szükség a 18 centiméteres formához, ha nagyobb a tortaformánk, akkor arányosan számoljuk ki (online kalkulátor segít) az összes hozzávalót. Ha egész datolyákat használunk, akkor magozzuk ki őket és forró (nem forrásban lévő) vízzel öntsük le, hogy megpuhuljanak. Próbáljunk olyan kevés vizet használni amennyit csak lehet. Én a pasztát is elég tömörnek találom. Ahhoz, hogy tudjam gyúrni vagy a robotgép vigye ehhez is kell egy kis meleg vizet adni. Ha egész datolyákat használunk (magozva) akkor robotgépbe tesszük a többi hozzávalóval: 40 gramm darált mandulával/mandulaliszttel, 25 gramm kakaóporral, 20 gramm kókuszreszelékkel/zabliszttel és összedolgoztatjuk a robotgéppel egy homogén masszává. Én datolyapasztát használok és kézzel szoktam összegyúrni a többi hozzávalóval, mivel a gyerekek általában alszanak mikor tortát készítek :).

Egy csipet sót mindig adok a datolyás masszákhoz, mert a szakács férjem szerint semmilyen édességből nem maradhat ki a csipet só, mivel az kihozza az ízeket. Egy kis finomítatlan, hidegen sajtolt, bio kókuszzsírt is szoktam beletenni a masszába, szerintem segíti, hogy megkössön a massza, mivel jól dermed a hűtőben és mi szeretjük az ízét.  Ebbe a tortába is tettem sót is és kókuszzsírt is. Akinek túl tömör vagy édes a massza, esetleg avokádó pürével tudja lazítani, vagy reszelt almával is szoktam savanyítani, de ez esetekben több kókusz reszelék/zab kell bele, hogy megfogja az almából pluszban belekerült folyadékot, s ilyenkor kóstolni kell, hogy kakaóporból esetleg mandulából is kell-e még bele. Mivel nem sütjük meg, minden fázisnál lehet kóstolni, amilyen ízt érzünk, olyan lesz a tortában is a masszánk íze. Addig alakíthatjuk, amíg el nem érjük a kívánt ízt. Én most ennél a tortánál meghagytam a tömör állagot és sem avokádót sem almát nem adtam hozzá.

A datolya masszát végül olajos kézzel (különben ragad) egyenletesen beledöngöljük a sütőpapírral bélelt tortaformába és betesszük a málnalekvár mellé a hűtőszekrénybe. Amikor megdermedt a datolya massza és a málnalekvár is állt már 2 órát, akkor rápakoljuk a málnalekvárt a datolya alapra, elsimítjuk és megint visszatesszük a tortaformát a hűtőszekrénybe, amíg elkészítjük a tejszínes-csokis harmadik réteget.

3.) 300 gramm 70%-os keserű csokoládét összedarabolunk és félreteszünk egy kis tálkában. Jó minőségű (minél kevesebb adalékanyag) 400 ml kókusztejszínt forralóba öntünk és közepes lángon melegítjük majdnem forrásig de ne forrjon fel. Amikor már majdnem forró a kókusztejszín akkor beleöntjük a keserűcsokoládé darabokat és hagyjuk állni 3 percet. 3 perc múlva lassan összedolgozzuk a csokit a tejszínnel amíg selymes és fényes nem lesz. Én őrölt vaníliát is kevertem bele, de elhagyható. Végül kivesszük a hűtőből a tortaformát és ráöntjük a csokit a málnalekváros réteg tetejére és elsimítjuk, majd visszatesszük a hűtőszekrénybe minimum 4 órára, hogy megdermedjen az utolsó réteg is. Fogyasztás előtt közvetlenül kivesszük a hűtőből a tortát és leszedjük a formát róla, majd pirított mandulával, bogyós gyümölcsökkel díszíthetjük.

süti beállítások módosítása