Csokis kovászos kenyér
2020. április 29. írta: Anita Fazakas

Csokis kovászos kenyér

csokis_kenyer2_saveas.jpg

Ez a recept 'Anya főztje'. Ezt a kakaós kenyeret Limarától tanultam, az egy.hu oldalról. A főcím rögtön rabul ejtett: 'A gyerekek kedvence.'. Gondoltam, akkor lássuk. Rámentem külföldi oldalakra, ahol kiderült, hogy nem is olyan ritka ez a fajta ízesített kovászos kenyér (chocolate sourdough). Számos recept létezik a világban. Nekem bevált Limara receptje. Annyit szoktam módosítani, hogy idén a búza fuzárium fertőzöttségének lehetősége miatt elhagytam a teljeskiőrlésű lisztet és aszalt szilva helyett, mazsolával és/vagy vörösáfonyával készítem, így legalább a szilvát nem kell darabolni és mazsola szokott itthon lenni, ellentétben sajnos az aszalt szilvával. 100 g kovász kell hozzá, s mivel nekem a normál kenyér sütésekor pont ennyi szokott maradni a felfuttatott kovászból, amiből kovászos pizzának valót szoktam begyúrni, így pont jó ez a recept, mert akkor a maradék kovászból mostantól hol kovászos pizza, hol kovászos kakaós kenyér készülhet majd. Sikerült odáig fejlődnöm, hogy nem dobok ki kovászt és lisztet. A kovászomat hűtőben tartom és amikor etetem, akkor sütök is.

Hozzávalók: 370 g BL 80 kenyérliszt * 100 g teljes kiőrlésű tönkölyliszt (nálam ez is kenyérliszt) *  30 g holland kakaópor * 1 ek. nádmelasz szirup (vagy 1 ek. sötétbarna nádcukor) * 100 g érett búzakovász * 350 g szobahőmérsékletű víz (ha lehet a klór miatt: állot, szűrt, vagy felforralt és visszahűtött) * 2 csapott tk. só (nálam Himalája só) * 70 g étcsokoládé (nálam 75% feletti) * 100 g dió  (néha kesudióval vegyesen) * 100 g aszalt szilva (nálam mazsola vagy vörösáfonya és mazsola vegyesen)

Dió helyett használhatunk törökmogyorót, kesudiót vagy akár pisztáciát is. Aszalt szilva helyett aszalt áfonyát, meggyet vagy feketecseresznyét. (Vagy vegyesen is használhatjuk.)

Elkészítés: 

1.) A kovászunkat 6-8 órával a dagasztás előtt frissítjük: 25 g anyakovászhoz adunk 100 g kenyérlisztet és 80 g vizet, majd ebből vesszük ki a szükséges 100 g mennyiséget. (Én a számomra szokásos módon frissítem a kovászom: 50 g kovászhoz 200 g víz és 200 g liszt, majd ebből sütök normál kovászos kenyeret 320 g kovásszal, amiből nagyjából pont 100 g kovász marad meg, amit felhasználhatok a kakaós kenyérhez, így nem marad felesleg.)

2.) A 470 g lisztet, 30 g kakaóport, 1 ek. nádcukrot és a 350 g vizet dagasztógép táljába mérjük, és 4-5 perc alatt sima tésztává dolgozzuk. A tálat letakarjuk, és 30 percig pihentetjük. (Nekem nincs gépen. Lazán összekeverem az összes hozzávalót kézzel és állni hagyom, majd 30 perc múlva rendesen dagasztom pár percig)

3.) Amíg a tésztánk pihen, a diót száraz serpenyőben 1-2 perc alatt illatosra pirítjuk, majd durvára törjük. Az aszalt szilvát nagyobb darabokra vágjuk. (Nálam mazsola van általában, így azt nem kell vagdosni.)

4.) A pihentetett tésztához hozzáadjuk a 100 g kovászt, és ismét 4-5 percig dagasztjuk géppel, alacsony fokozaton. Végül hozzáadjuk a 2 tk. sót, és további 4-5 percig dagasztjuk a tésztát, az utolsó 1-2 percben beledolgozzuk a 100 g diót, a 100 g aszalt szilvát és a 70 g étcsokoládét. (Ilyenkor már jobb kézzel dolgozni). (Én már az elején hozzáadom a liszthez és a vízhez a kovászt és a sót, s mindent egyszerre dagasztok. A gyerekek miatt nem tudok ennyiszer hozzányúlni a tésztához, ezért nálam az autolízis kimarad mostanában. Ez a 4. lépés nálam a dió, mazsola, étcsoki hozzáadásából áll csak.)

5.) Kiolajozunk egy fedeles kelesztőtálat, és a tésztát beletesszük. A tálat lefedjük, és a tésztát 40 percig pihenni hagyjuk. Ezután óvatosan meghajtogatjuk. Azaz felemeljük a tészta tőlünk távolabb eső szélét, óvatosan meghúzzuk, majd a tészta tetejére hajtjuk. Ugyanezt elvégezzük a tészta alsó szélével, majd megismételjük a két oldaláról is. A négyrét hajtott tésztát megfordítjuk a tálban, és ismét letakarjuk.

6.) A hajtogatást még kétszer megismételjük 40 percenként. A harmadik hajtás után óvatosan a munkalapra fordítjuk, és gömbölyűre húzzuk. A tállal lefedjük, és 30 percig pihenni hagyjuk. (Én nem tudok a gyerekek mellett ennyiszer nyúlni a tésztához, valamikor 1-2 hajtogatás nem időre történik, vagy teljesen kimarad, lazán veszem, különben nem tudnék rendszeresen kenyeret sütni mellettük. Lehet, hogy nem lesz tökéletes a kenyerem így, de elég jó lesz, s ezzel megelégszünk most a két gyerek mellett, mert a célunk, hogy elég jó házit egyenek mindenből.)

7.) A pihentetett tésztát finoman meghintjük liszttel, és óvatosan megfordítjuk, majd gyengéd mozdulatokkal cipót formázunk belőle. Egy kerek kelesztőkosarat (szakajtót) kibélelünk ruhával (ha kell, nem mindegyiket kell), meghintjük rizsliszttel (nem tapad a búzaliszthez), és a megformázott cipót fejjel lefelé belefektetjük. A ruha lelógó széleivel betakargatjuk. ( Én vizes ruhával szoktam betakarni, nehogy kiszáradjon.)

8.) Szobahőmérsékleten, kb. 22-24 fokon, kb. két óra alatt duplájára kelesztjük, vagy 12-14 órára betesszük a hűtőbe. Akkor sütésre kész, ha a ruhát kihajtva azt látjuk, hogy a tészta felülete kissé szakadozni kezd, és az ujjunkkal megnyomva kissé puha, de még rugalmas.

9.) Egy nagy, kerek vaslábast a sütővel együtt alaposan felmelegítünk 230 fokra (Kacsasütőt is használhatunk, ha ovális a kelesztő tálunk. Nekem pálmaleveles, ovális, de kerek vaslábasban sütöm, mert ez van csak, szerencsére belefér.) A megkelt tésztát óvatosan egy kerekre szabott sütőpapírra fordítjuk, és a tetején pengével bemetszéseket ejtünk. (Én nem szabom a sütőpapírt, mert erre nincs időm. Összegyűröm. Sima éles késsel metszem be, mert még nincs pengém.) A sütőpapír segítségével átemeljük a forró edénybe, rátesszük a fedőt, és betoljuk az előmelegített sütőbe. Kb. 40 percig sütjük fedő alatt, majd levesszük az edény tetejét, és még 5-10 percig fedetlenül sütjük tovább. (Én a vége felé, úgy 30 perc múlva, leveszem a hőmérsékeltet 180-200 fokra mikor leveszem a fedőt, nehogy megégjen a teteje mert a vaslábasomnak nincs rendes vastag vas fedele, hamar átmelegszik, már megsül a teteje mire leveszem a fedőt. Fontos, hogy mindenki a saját körülményeihez igazítsa a sütést, józan paraszti ésszel.)

10.) Végül a kisült kenyeret rácsra tesszük, és hagyjuk kihűlni. Szerintem melegen még nem az igazi, kihűlve viszont isteni, teljesen megváltozik. Ne ítéljünk hamar, ha melegen kóstolnánk meg, mert nem bírjuk ki.

 

csokis_kenyer_saveas.jpg

süti beállítások módosítása