Házi májkrém
2020. február 01. írta: Anita Fazakas

Házi májkrém

majkrem6_saveas.jpg

Mióta láttam a szakács férjemtől, hogy a házi májkrém milyen egyszerű, sokkal olcsóbb és sokkal finomabb mint a bolti, ragaszkodom hozzá, hogy ne vegyünk bolti ízfokozós, tartósítószeres kutyulmányokat, hanem mindig májat vegyünk a hentestől és itthon készítsük el a saját házi májkrémünket, melyet pici adagokban lefagyasztunk és adagonként vesszük elő, így igazán megéri időnként nekiállni, mert egy jó ideig le van a gond. Ha a májkrém kerül sorra változatos menüsorunkban, csak ki kell vegyünk előző este egy adagot a fagyasztóból s hűtőbe kell tegyük, hogy reggel kenhető legyen. Vigyázni kell, mert a máj gyorsan romlik. Ne hagyjuk elől és ami már a hűtőbe került a fagyasztóból, azt pár napon belül fogyasszuk el. A fiam a házi kovászos kenyerünkkel eszi és zöldséggel. A lányom kanalazza mint a joghurtot és zöldséget eszik hozzá, mint én.

Hozzávalók: 1 kg máj * 2 fej vöröshagyma * 3-4 gerezd fokhagyma * kacsazsír * őrölt bors * 2 db babérlevél * őrölt pirospaprika * majoranna * 100-150 g hideg vaj * 1-2 ek. olíva olaj * só

Elkészítés:

1. Májat átnéztem a zöld epétől, mert ha bennmarad akkor keserű lesz.

2. Vöröshagymákat megpucoltam, végét levágtam, durvára kockáztam. (Az aprítását megoldja a botmixer a végén.)

3. Fokhagymákra késpengével rányomtam egyet tenyérrel és a lehámló héjától megszabadítottam, végét levágtam. A fokhagymát nem kell aprítani, elég szétnyomni. (Az aprítását megoldja a botmixer a végén.)

3. Egy nagyobb adag kacsazsírt hevítettem egy serpenyőben, majd üvegesre pároltam benne a vöröshagymát és a fokhagymát. (Ha van kevés füstölt szalonnánk, akkor azt is lepiríthatjuk a hagymákkal együtt, aki szereti, én nem.)

4. Ráöntöttem a hagymára a májat, majd fűszereztem. 8x3 tekerés borsot tettem rá, kevés őrölt pirospaprikát, majorannát, 2 db babérlevelet, de Garam masala-t vagy a férjem házi fűszerkeverékéből is szoktunk beletenni. Sót nem teszünk még bele ekkor, mert akkor kemény lesz, csak a végén a turmixoláskor kerül majd bele kóstolással egybekötve.

5. Fűszerezés után lefedtem a májat. Én egy másik serpenyővel szoktam lefedni, fedő híján. A májat addig kell sütni, amíg még puha, szaftos marad belül, de már nem véres. Érdemes odafigyelni rá, mert hamar elkészül.

6. A májat egy mély falú edénybe öntöttem át, amiben könnyű a botmixert használni. Turmixolás előtt kivettem a babérleveleket. 100 g hideg (sűrít) vajat beledaraboltam, öntöttem még hozzá 1-2 ek. olíva olajat és sóztam, majd turmixoltam. Alaposan össze kell turmixolni, hogy krémes legyen. A férjem még egy kicsit tovább turmixolta, miután én már abbahagytam. Nem találta elég krémesnek sem, így még adott hozzá egy kevés vajat. Kóstoltuk és még adtunk hozzá sót is a legvégén melőtt egy utolsót turmixoltunk volna még rajta.

7. Kis műanyag edényekbe szétosztottam a májkrémet, majd amit nem akartunk a napokban elfogyasztani azt a mennyiséget fagyasztóba tettem, hogy még jó ideig ellegyünk látva májkrémmel. Tudom, már írtam az elején, de inkább kétszer írom le, hogy a hűtőbe tett adagokat pár napon belül el kell fogyasztani, és ne maradjon kinn a pulton se sokáig, mivel belsőség, hamar megromlik.

 

Az alábbi képen az 1 kiló csirkemáj látszik éppen, most szívvel adta a hentes, nem baj, az is belement a májkrémbe. Átnéztem a májat a zöld epétől, nehogy keserű legyen, s ebbe a kék tálba gyűjtöttem össze, ami ment a serpenyőbe.

majkremhez1.jpg

Az alábbi képen a kacsahájból készített kacsazsírunkból jókora adagot használtam fel, majd a durvára kockázott vöröshagymát és a késpengével tenyérrel szétcsapott fokhagymákat üvegesre pároltam benne. Mivel turmixoljuk, nem kell finomra vágni a hagymákat. Ez a recept tényleg nem időigényes.

majkremhez2-saveas.jpg

 Az alábbi képen fűszereztem a májat, de nem szabad megsózni ilyenkor, csak a végén, különben kemény lesz a sótól.

majkremhez3-saveas.jpg

 Az alábbi képen férjem tanácsára lefedtem egy másik serpenyővel a májat. Addig kell sütni, hogy még puha maradjon a máj, de ne legyen véres sehol.

majkremhez4-saveas.jpg

Az alábbi képen még ott a babérlevél de már rádobtam a vajat és ráöntöttem az olíva olajat, mert majdnem elfelejtettem kiszedni a babérlevelet. Nem lesz jó, ha a babért beleturmixoljuk, mert száraz, szúrós levéldarabok lesznek benne. Vegyük ki rögtön, ahogy kész a máj és átrakjuk egy edénybe, nehogy elfelejtődjön, ahogy majdnem nálam.

majkremhez5-saveas.jpg

Az alábbi képen turmixoltuk és sóztuk ízlés szerint, kóstolgatva. Ha nem elég krémes lehet még hideg vajat is hozzáadni.

majkremhez6-saveas.jpg

 

 

 

süti beállítások módosítása