Kovászos uborka
2018. május 30. írta: Anita Fazakas

Kovászos uborka

koviubi-saveas.jpg

Eljött végre az uborka fermentálás ideje! Örülhet a bélflóra a jó baktériumoknak :). Apa és nagymamám is adott tippeket. Másodszorra szuper lett és azóta is mindig. Elsőre nem, de az már rég volt :).

Ez a képen egy 4,5 literes üveg, benne egy picit kevesebb mint 2,5 kg kovászolni való uborkával. Az uborkákat beáztattam vízbe és egymáshoz dörzsöltem őket, mert koszosak, érdesek, valamint bevágtam két oldalról hosszában, hogy átjárhassa a lé majd amiben fermentálódik és levágtam a végeit is. Az uborkákat állítva tettem az üvegbe egymás mellé, de előbb alulra majd közé is tettem összesen 5 gerezd hámozott és kicsit szétnyomott fokhagymát, hogy kijöjjön az íze, egy evőkanál borsot mozsárban picit megtörve (lehet mozsárban tört koriandert és mustármagot is hozzáadni) és 2 csokor kaprot. A tetejére pedig 2 szelet kenyér került, ha lehet kovászolt kenyér legyen (ha lehet házi). Van, aki krumplival készíti, én még úgy nem próbáltam. Végül jött a legfontosabb, leöntöttem az egészet sós meleg vízzel (nem forróval, kellemes meleggel) és kitettem az ablakba.

Ki kell tapasztalni, mennyi só kell a meleg vízbe, mert a konyhasó más mint a Himalája só vagy a tengeri só, más mennyiség kell belőle. Elvileg minden literhez 1 kanál só kell, de gondolom ezt nem Himalájára értik, mert az úgy nem lenne elég sós. Nálam 2 liter vizet vette fel ez az üveg telepakolva uborkával, így annyit szoktam forralni és ebbe 2,5 evőkanál Himalája só kell, majd hagyom lehűlni és amikor kellemes meleg akkor használom fel. Kistányért szoktam rátenni, nem fóliát, mint a képen van (meg ahogy egy béna receptben olvastam), a képen az első próbálkozásom látható.

Mikor zavaros lett a lé figyeltem, kóstolgattam továbbra is, időben leszűrtem és hűtőbe tettem, s így lett jó. A kovászos uborkát figyelni kell, mert nem kiszámítható az sem, hogy kinél mennyit éri a meleg stb. Nekem elpárolgott belőle 1 nap alatt annyi, hogy pl nem fedte el másnap teljesen már a lé, így én adtam hozzá még sós vizet egy nap múlva hogy teljesen elfedje a víz.  Egyszer borús időben is készítettem de mivel nem volt hideg, ott is elkészült. Mint kiderült nem nap kell neki, hanem meleg. Elvileg a sötétben is elkészül 25 fok felett.

Ha eléggé savanyú, elég sós, eléggé ropog még, akkor ki kell venni az uborkákat és szűrt lével egyyütt hűtőbe tárolni. Nekem kb. 2-3 nap alatt van kész. De nem szabad itt receptet követni, hanem kóstolni kell.

süti beállítások módosítása