Kakaós kalács (tojásmentes)
2018. február 09. írta: Anita Fazakas

Kakaós kalács (tojásmentes)

img_20180131_152800_save_as.jpg

Nemrég kakaós csigát készítettem, mely fenn is van a blogon. Egyre több kakukktojás recept van fenn, amit nem Apa készít, mivel egyszerűbb egy helyen megörökítenem a családi recepteket. Nem volt olyan egyszerű a hajtogatott tésztát megcsinálni a kakaós csiga esetében. Ez a kalács legalább olyan finom és kakaós, de sokkal könnyebb megoldás ha a gyerek kakaós péksüteményre éhezik. Ez is tojásmentes recept a kifiúnk miatt. Semmivel nem helyettesítettem a tojást, nem lehet észrevenni, hogy hiányozna belőle. Lehet sárgább lenne a színe, de nekem fehéren is tetszik.

Hozzávalók: 4 dl zsíros tej (vagy növényi tej) * 100 gr cukor a tésztához és 150 gr cukor a töltelékhez (nálam nyers nádcukor) * 50 gr élesztő (friss vagy instant) * 1 nyomás vanília paszta (vagy őrlemény, vagy kikapart mag) * 600 gr finomliszt (nálam tönköly vagy kenyérliszt) * 1 púpos tk. só (nálam Himalája) * 4 ek. vaj a tésztához és 100 gr vaj a töltelékhez (vagy ghee vaj, vagy finomítatlan, hidegen sajtolt kókuszzsír) * 2 db kezeletlen citrom héja * 50 gr cukrozatlan kakaópor

Elkészítés:

1.) Melegítettem 4 dl zsíros tejet (növényi tejjel is lehet), melyben elkevertem 100 gramm nyers nádcukrot majd belemorzsoltam a langyos tejbe 50 gramm friss élesztőt (instantot is önthetünk bele friss helyett). Hagytam felfutni az élesztőt. Hozzádtam egy nyomást a vaníliapasztánkból is (vanília őrlemény is jó, vanília rúd kikapart magja a legjobb).

2.) 600 gramm finomlisztben (nálam fehér tönkölybúza vagy félbarna kenyérliszt) elkervertem egy púpos (!) teáskanál sót (nálam Himalája), majd beletettem az élesztős tejet, majd 4 evőkanál olvadt vajat (finomítatlan, hidegen sajtolt kókusz olajjal is próbáltam, úgy is jó) adagoltam hozzá lassan és még reszeltem bele 2 db (alaposan megmosott) kezeletlen citrom héját (előre vegyük ki a hűtőből, minden legyen azonos hőmérsékletű).

3.) Jó pár percig dagasztottam a tésztát, amíg elvált az edénytől és összeállt, majd bucit formáztam belőle, letakartam és félretettem meleg helyre kb. 40 percet. Huzat ne érje, mert összeesik.

4.) Amíg kelt a tészta elkészítettem a kakaós tölteléket. 100 gramm vajat (vagy kókuszzsírt) olvasztottam majd elkevertem benne 150 gramm nyers nádcukrot, majd beletettem 50 gramm kakaóport (cukrozatlan).

5.) A megkelt tésztából 6 bucit gyúrtam (kibuciztam) és letakarva félretettem kelni 10 percre.

6.) Mindegyik bucit tepsi hosszú 20 cm széles csíkokra nyújtottam.

7.) A csíkokat megkentem a kakaós töltelékkel, úgy hogy a szélére ne nagyon kerüljön.

8.) A hosszanti oldal mentén feltekertem a csíkokat, majd összefontam 3-3 szalagot, így két kalács készült. Végeket lezártam.

9.) A kalácsokat sütőpapíros (vajazott, kókuszzsírozott is lehet) tepsire helyeztem, majd letakarva hagytam még kelni 30 percet.

10.) Végül 180 Celsius fokra előmelegített sütőben felső-alsó sütésen (nem légkeveréses, nekem úgy túlsült a teteje) 40-45 perc alatt készre sütöttem a kalácsokat. Tehetünk a sütő aljába egy fém tálat félig vízzel töltve, hogy gőzben süljön a kalács.

img_20180131_142515_save_as.jpg

img_20180131_193338_save_as.jpg

 

süti beállítások módosítása